Direktlänk till inlägg 30 juli 2014

Stolt med övervikt?

Av Rickard Åkerlund - 30 juli 2014 16:15

Vi lever i ett samhälle där smal är normen, där man måste vara smal för att helt och hållet passa in och vissa människor pressar sig till det yttersta och där föds även ätstörningar, depression och ångest. Detta är idag ett samhällsproblem och något som vi snarast måste ta itu med. 


Jag vill nog påstå till att det finns två huvudanledningar till att folk med övervikt mår dåligt på grund av det. Det ena är fördomar. Man kanske är rädd att folk ska se ner på en, att man skulle vara lat, konstig eller kanske både och. Alltså att folk gör en bedömning av ens personlighet utifrån hur man ser ut. 

Den andra anledningen tror jag är att normen ser ut som den gör att det just nu pågår ett extremt träningshets och folk vill se ut på vissa sett för att samhället säger det. Man vill helt enkelt vara en del utav det. 


Det cirklar också runt massvis av bilder på övervikiga personer som visar upp sig och vill på så sätt bryta normen och sprida budskapet om att alla är fina som de är. Det skrivs till och med om det i tidningar nuförtiden. Man kan säga att det pågår ett mindre hets om även detta. Jag kan personligen tycka att det är både bra och dåligt med sådana "budskap" Själva grundtanken är bra, alla är faktiskt fina oavsett vilken form man har och man ska stolt över den kropp man lever i. Detta är självklart. Utifrån den sociala aspekten är detta jättebra. Men, jag tycker heller inte att vi ska uppmunta folk att vara överviktiga, och detta är utifrån medicinska själ. Övervikt ger mycket större risk för en rad sjukdomar och 50-60 kilo övervikt kan ur "onyttighet", jämföras med rökning. 

Så vad tycker jag då? Jo, jag tycker att media och privatpersoner slutar fokusera på vikt och kilon och istället lägger fokus på träningen som sådan. Sluta med att få folk att må dåligt genom att tvinga människor "bli smala", uppmuntra istället till olika typer av träning. Jämför "Blir smal, få en drömkropp, gör dessa metoder och få garanterat resultat" med exempevis "Slit som en tjur med dessa övningar och tips och spring ett maraton nästa år" Nu är det ju så att alla inte kan eller vill springa ett maraton, men jag hoppas ni förstår min poäng. Få folk att utmana sig själva till en bättre hälsa! 


Och sedan en sak till jag vill ta upp, det är det här med metoder och dieter. Ja, jag får erkänna att jag provat på lite olika och jag känner mig som en jubelidiot. LCHF, GI, 5:2, allt det där enbart komerisellt och ett sätt att tjäna pengar på människors lidande. Är det nu så att vissa personer trivs med olika typer av dieter och inte VILL ha annan mat, så är det en sak. Men för er andra är det slöseri med tid. 


För det första, det finns inget enkelt sätt att komma i bra form. Den ända lösningen är att lyfta på arslet och gå iväg och träna, det är den bittra sanningen. Så varför är jag så anti dieter och bantingspiller? Jo, det är såhär; piller och pulver är bara skit och skräp och innhåller industriella gifter. Bantingsmetoder gör människor olyckliga. Se bara på 5:2 dieten. Vem fan mår bra av att gå hungrig och vara olycklig? 
För det andra, sluta vara så rädda för att röra på er. Träning är jobbigt och det är slitsamt, men det är det som krävs för att nå resultat. Jag är ledsen att säga det, men väljer man att inte äta för att gå ner i vikt, istället för att faktiskt äta men röra på sig, så är man fruktansvärt lat. Är man fysiskt och psykiskt helt frisk så måste man röra på sig. Och jag kan ge mig tusan på att det är hets om kalorier som är en bidragde faktor till att så många stackare får ätstörningar. Därför att var vi än läser så står det vad vi får äta och inte, äter man det och det, ja då blir du tjock. 


Så hur ska man göra då? Ja, frågar du mig tycker jag att man ska sträva efter lycka. Det är i alla fall mitt mål. När man tränar frigörs en hel rad hormorner som ger ett lyckorus. Man sover bättre och blir mindre stressad. Tränar man mycket kan man också äta gott. Man ska såklart tänka på vad man äter och mängden, men du kan äta det du blir lycklig av. Det är faktiskt inte svårare än så. 


Så till er som nu vill gå ner i vikt; gör det för eran egen skull, inte för att normerna säger att du ska se ut på ett visst sätt. Låt ingen trycka ner er, för ni ÄR faktiskt fina som ni är. Träna först och främst för att få en bra hälsa och bli lyckligare, resten kommer av sig självt. Och ge inte upp när det tar emot... för det är meningen   

 
 
Annie

Annie

30 juli 2014 17:56

Håller helt med dig. Bra skrivet ;-)
Precis mina åsikter :-)
Jag är helt träningsbiten och jag tränar för att bli frisk(friskare) och må bättre helt enkelt :-)

Här ska jag titta in flera ggr ;-)

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Rickard Åkerlund

30 juli 2014 17:57

Tack så mycket! Härligt att höra att du tränar för en bättre hälsa! Och välkommen tillbaka :D

 
Stamp-E

Stamp-E

1 augusti 2014 20:00

There is no shortcuts to success! (min nästa gaddning blir den hehe)

vet precis hur det är, har vägt 180 pannor för över 3 år sedan men tog tag i det själv och genom kost och träning totalt förändrat hela mitt liv... .så det går... men det är tufft....
jag släppte taget om kosten under ett år... och gick upp 25 kilo igen... och då tränade jag ändå hårt hela tiden...

trevlig helg

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Rickard Åkerlund

1 augusti 2014 20:04

Exakt!

Riktigt bra och starkt jobbat. Du kämpade på och det gav resultat. Lösningen är enkel men målen är svåra att nå!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rickard Åkerlund - 17 september 2014 18:08


Ett grymt pass med löpning ikväll, tillsammans med älskling! Blev intervaller och eftersom lovade ifall vi kör på mitt sätt (ungefär tills man ligger i fosterställnig och vill dö xD ) så får hon massage senare ikväll. Det gäller att finna motivatione...

Av Rickard Åkerlund - 17 september 2014 10:53

Känner att jag måste få skriva av mig om detta. För detta är något som ärligt talat går mig nerverna. SD fick 12,9 procent av rösterna i valet, detta gör de till Sveriges tredje största parti och antagligen kommer de ge de en viktig vågmästarroll. De...

Av Rickard Åkerlund - 15 september 2014 02:20

Jag vill börja med att förklara att på min blogg skriver jag om det jag känner för. Det finns säkert gott om människor därute som inte håller med om det jag skriver, och då kan man antingen debattera eller så kan man vända och helt enkelt inte läsa v...

Av Rickard Åkerlund - 15 september 2014 00:52

Hej, på er allesammans. Idag körde jag ett riktigt skönt pass ute i mörkret. Jag körde löpning och styrka. Det många inte tänker på är att det behövs faktiskt inte dyra gym för att träna styrka. Armhävningar, Sit-Ups och så vidare, kan man göra var s...

Av Rickard Åkerlund - 9 september 2014 21:28


Dagens Krav-Maga var mer eller mindre brutalt, precis så som det ska vara. Vi började med att öva tredjepartskydd, det vill säga skydda exempelvis skydda en vän eller skydda "viktiga personer" för livvakter. Redan här blev det extremt påfrestande och...

OM MIG

Hejsan Hoppsan! Jag heter Rickard och detta är min blogg om träning. Jag delar med mig av vad jag sysslar men och diverse tankar och åsikter. 

På min fritid tränar jag Krav Maga, som är ett Israeliskt självförsvarssystem som militärer, livvakter och poliser runt om helt världen använder sig utav. Jag tränar också på gym, löptränar och simmar. 

 

 

Jag har såklart inte enbart fritid dock. Just nu håller jag på att läsa till Undersköterska men ska så snart som möjligt hoppa på Sjuksköterskeutbildning för att sedan arbeta med antingen kirurgi eller akutsjukvård. Akutsjukvården kan vara både på sjukhus eller på ambulans.

 

Inom min nuvarande utidning ingår Psykiatri vilket gör att jag kommer ha praktik inom det och antagligen arbeta inom det medan jag pluggar. Vart är inte helt bestämt än men blir nog antagligen på Rättspsyk eller inom Barn- och Ungdomspsykiatrin (BUP)

 

      

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

RSS

Bloggtips! :)


Ovido - Quiz & Flashcards